31/07/2024 I Von Julia Lange I 4 min Reading time
28.06.2024 I Von Sejla Ramic I 4 min Lesedauer
Mobility in German cities should be safe, traffic should flow – these are the most important guidelines for regulating road traffic so far.
The federal government now wants to ensure that planning is aligned with further goals in the future: the protection of the climate, the environment and health as well as urban development should be given greater weight in traffic law.
On July 5, the Federal Council approved the amendment of the road traffic law. We show what the 56th regulation amending the road traffic regulations contains.
Ein aktueller Unfall in Bremen hat die Debatte über E-Sharingscootern im öffentlichen Raum erneut angefacht. Ein blinder Mann stolperte über zwei quer auf dem Gehweg stehende E-Scooter und erlitt dabei einen schweren Oberschenkelhalsbruch. Der Mann forderte daraufhin vor Gericht ein Schmerzensgeld von 20.000 Euro, da er die E-Scooter als Gefahr für sehbehinderte Menschen betrachtete. Das Oberlandesgericht Bremen wies die Klage jedoch ab.
Das Gericht begründete sein Urteil damit, dass E-Scooter "politisch und gesellschaftlich gewollt" seien. Die Vermieterin der E-Scooter hatte eine offizielle Genehmigung, bis zu 500 E-Scooter flexibel im öffentlichen Raum abzustellen. Der Gehweg, auf dem der Unfall geschah, war mit einer Breite von 4,35 Metern ausreichend für den allgemeinen Verkehr. Es lag keine Verletzung der Verkehrssicherungspflicht vor und die Vermieterin wurde nicht für Betriebsgefahr haftbar gemacht. Auch die UN-Behindertenrechtskonvention änderte nichts an der Entscheidung, da die Zulassung der E-Scooter gewollt sei und keine besonderen Vorkehrungen für sehbehinderte Menschen nötig seien.
Das Urteil ist streitbar, denn eigentlich sind Gehwege für Fußgänger und nicht für das Abstellen von Fahrzeugen gedacht. Da ärgert sich so mancher Bürger:in zu Recht, denn mit der Zunahme von Sharingkleinfahrzeugen, immer mehr Lastenrädern, Mopeds und E-Seniorenmobilen wird der Bürgersteig zunehmend voller und DIE zentrale Frage unbeantwortet: Wo sollen diese Fahrzeuge geparkt werden? Die Debatte hätte längst geführt werden müssen. Auch Maßnahmen wie Ordnungsgelder und kompliziert erfassbare Parkverbotszonen scheinen das Problem nicht lösen zu können.
Wir fordern daher dringend eine Lösung und schlagen folgende Maßnahme vor:
Jeder vierte Pkw-Parkplatz sollte für LEVs ausgewiesen werden, d.h. eine Abstellfläche für E-Scooter, Fahrräder, Lastenräder, Mopeds und Motorräder, Schwerlastenräder, E-Leichtautos und E-Leicht-Lkws. Diese Maßnahme ist unverzichtbar für die Zukunft der neuen Mobilität und hier steht vor allem die Politik in der Pflicht, Regeln für die öffentlichen Räume aufzustellen, sodass ein zukünftiges Miteinander der alten und neuen Mobilität möglich wird.
Diese Maßnahme würde nicht nur die endlosen Diskussionen beenden, sondern auch einen echten Anreiz schaffen, auf umweltfreundliche Fortbewegungsmittel umzusteigen und die Akzeptanz von LEVs in der Bevölkerung zu erhöhen.
Among other things, it will be easier for municipalities to provide adequate space for bicycle and pedestrian traffic. This will give decision-makers more options to provide space for cyclists and pedestrians, designate parking spaces for residents, establish special lanes and set up 30 km/h zones near schools and playgrounds.
Traffic safety must not be compromised by the measures, the "ease of traffic" must be taken into account. A perfect opportunity for e-mobility, one would think. But under the heading "Special lanes for different forms of mobility" it simply says:
States and municipalities can test special lanes for different forms of mobility - limited to December 31, 2028. For example, lanes exclusively for electric or hydrogen-powered vehicles or for carpooling are conceivable.
That is not particularly meaningful. Rather, the authors of the amendment place further emphasis on the safety of all road users. According to Stefan Grieger, General Manager of the German Road Safety Council (DVR), Vision Zero aims to ensure that no one is killed or seriously injured in a road accident. The upcoming transport revolution should focus on people, not vehicles.
In July of this year, a short study by the Leibniz Institute for Economic Research (RWI) created a mood picture of the various measures among 6,107 respondents. The study assessed so-called "pull measures" for the use of alternative, climate-friendly means of transport and "push measures" that make the use of private cars less attractive.
It is clear that restrictive measures are more likely to be met with rejection, such as higher parking costs in inner cities, car-free inner cities, tolls or 30 km/h zones on inner city streets. Monetary measures seem to be particularly unpopular if they make driving more expensive.
The climate-friendly "pull measures" that offer more personal benefits overall are more popular. These include the expansion of cycle paths, a continuation of the Germany ticket for €49 or even free use of public transport, expansion of the e-mobility infrastructure or a speed limit of 130 km/h on German motorways.
The problems that need to be solved include air pollution, traffic congestion, lack of parking spaces and the risk of accidents for road users.
Electric light mobility offers easy-to-implement solutions here, because LEVs are emission-free, resource-efficient, versatile, require less space and are sufficiently designed for top speeds of up to 100 km/h. They also offer driving pleasure and enormous cost savings over the entire period of use.
Die StVO-Novelle bietet den gesetzlichen Rahmen zur Gestaltung einer echten Verkehrswende. Die Verantwortlichkeit wird in die Hände der Städte und Kommunen gelegt. Bleibt zu hoffen, dass diese die Chance auch wahrnehmen und eine nachhaltige und klimafreundliche neue Mobilität realisieren.
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